۱۳۹۵ بهمن ۲۷, چهارشنبه

چکیده کتاب (از گفتگو تا ایجاد ارتباط)

نکات کلیدی کتاب
  • اگر مردم به شما احساس نزدیکی کنند، از شما تعریف می کنند به شما اعتماد می کنند بیش از حد انتظار با شما همکاری می کنند و از بودن با شما لذت می برند.
  • برای ایجاد رابطه خوب با دیگران، سعی  کنید بر آن ها تمرکز کنید نه بر خودتان
  • برای ایجاد روابط ارزشمند، به مردم نشان دهید که برایشان اهمیت قائلید می خواهید به آن ها کمک کنید و قابل اعتماد هستید برای جلب حمایت دیگران باید از آنها حمایت کنید.
  • سعی کنید با مردم ارتباط دیداری، ذهنی احساسی و زبانی برقرار کنید.
  • اولین کسی باشید که با افراد گروه ها و مخاطبان ارتباط برقرار می کند.
  • مردم اغلب ایجاد ارتباط را سخت می دانند، زیرا بیش از حد حدس می زنند متکبرانه عمل می کنند بی تفاوت ظاهر می شوند یا خود را کنترل می کنند.
  • از استراتژی ارتباطی سه گانه استفاده کنید: مطالب را ساده کنید آن را به آرامی بگوئید و لبخندی بر لب داشته باشید.
  • وقتی مسائل مشترک را مطرح کنید، مردم بیشتر با شما همراه می شوند.
  • در سخنرانی عمومی مختصر، شفاف، مرتبط، جذاب و مستقیم سخن بگوئید نکات مهم را تکرار کنید از داستان ها استفاده کنید
  • برای تشویق دیگران به عمل (آن چه باید بدانند) را مطرح کنید، آن چه لازم است ببینند را نشان دهید و احساس خود درباره آن چه باید حس کنند را انتقال دهید.
آنچه در این چکیده می آموزید
  1. چگونه به بهترین شکل با دیگران ارتباط برقرار کنیم و چرا این موضوع مهم است؟

  2. چگونه با مخاطب ارتباط برقرار کنیم؟

  3. چگونه دیگران را به عمل تشویق کنیم؟

جان سی مکسول کارشناس توسعه مدیریت و رهبری کسب و کار معتقد است که برای یادگیری بهترین شیوه ارتباط با دیگران کارهای یک فرد فوق حرفه ای در برقراری ارتباط را تقلید کنید وقتی او نسخه اولیه این کتاب را در وبلاگ خود قرارداد ۱۰۰ هزار نفر از آن بازدید کرده و افراد بسیاری پیشنهاداتی برای بهتر کردن آن ارائه کردند مکسول تا کنون بیش از ۱۸ میلیون نسخه کتاب فروخته است و شرکت او مهارت های مدیریتی را به پیش از ۵ میلیون نفر آموزش داده است.
اودر این کتاب از اصول ساده و نقل قول ها مثال ها و داستان های بسیاری استفاده می کند تا روش برقراری ارتباط با دیگران را در شرایط مختلف نشان دهد او با وجودی که واعظ است اما بدون اینکه موعظه کند، فلسفه ای هوشمند و هدفمند از ارتباط را مطرح می کند نصیحت ملموس مکسول یعنی – تمرکز بر دیگران کمک بهآن ها و لبختد زدن – چندان خارق العاده نیست اما هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند.
اگر گاهی به نظر می رسد که مطالب این کتاب صرفا از داستانی فوق العاده به داستنی دیگر می رود این موضوع بخشی از جذابیت آن است و همه این داستان ها به پندی منتهی می شوند که توانایی شما برای ایجاد ارتباط با افراد دیگر را بهبود خواهد بخشید نکته مهم این است که این مثال ها را اجرا کنیم و مکسول روش آن را توضیح می دهد.
برای ایجاد ارتباط گفتگو کنید
از کجا می فهمید که با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کرده اید؟ آن ها هر کاری برای شما انجام می دهند به نیکی از شما سخت می گویند؟ با شما ارتباط احساسی برقرار کرده و به راحتی حرف هایشان را می زنند به شما اعتماد می کنند
درباره دریافت انرژی مثبت از شما می گویند و از بودن در کنارتان لذت می برند؟ ایجاد ارتباط ارزشمند با دیگران منافع زیادی دارد افرادی که روابطی گرم برقرار می کنند با مشکلات کمتری مواجه می شوند و از ارتباطات خود بیشتر لذت می برند با این وجود، ایجاد چنین روابطی با دیگران نیازمند گذر از رگبار نشانه ها و پیام هایی است که هر روز مردم را بمباران می کند
منظور ما تبدیل شدن به یک ارتباط برقرار کننده و همدل موثر است مهارتی که می توانید به خود بیاموزید و از یادگیری آن خوشنود شوبد
ایجاد روابط صمیمانه به تشخیص و تصدیق ارزش دیگران بستگی دارد تمرکز را از خودتان بردارید و آن را به افراد اطراف تان معطوف کنید خودتان را فراموش کنید نحوه کنار آمدن با دیگران را بیاموزید برای داشتن ارتباط بهتر با دیگران، با آن ها صحبت کرده و مکالمه را بر نگرانی های آن ها متمرکز کنید نه مسائل خودتان سعی کنید روابط نفر به نفر ایجاد کنید
۹۰% تمامی رابطه ها در این شرایط ایجاد می شوند مهارت های خود را در این حوزه کلیدی تکمیل کنید سپس سعی کنید با اعضای گروه ها و نهایتا با حضار جلسه ارتباط برقرار کنید انجام این کارها ساده نیست اما حیاتی است تصور کنید شخصی که با او صحبت می کنید چگونه به این سوالات درباره شما پاسخ خواهد داد:
  1. آیا به من اهمیت می دهید؟ نشان دهید که واقعا به دیگران اهمیت می دهید صحبت درباره نیازهای خود را متوقف کرده و به نیازهای آن ها توجه کنید.
  2. آیا می توانید به من کمک کنید؟ فروشندگان بزرگ با این مثل قدیمی اما واقعی زندگی می کنند: ( هیچ کس دوست ندارد چیزی را به او بفروشند، بلکه دوست دارد به او کمک کنند.) به جای اینکه به دنبال افرادی باشید که به شما کمک کنند در کمک به دیگران پیشقدم شوید.
  3. آیا می توانم به شما اعتماد کنم؟ عشق میان انسان ها حیاتی است، اما اعتماد از آن ها هم مهم تر است اگر مورد اعتماد نباشید هرگز نمی توانید با کسی ارتباط برقرار کنید. برنامه شما برای دیگران مهم نیست، اما کمک شما در پیشبرد برنامه های آن ها برایشان مهم است برای جلب حمایت دیگران سریع از آن ها حمایت کنید ایجاد ارتباط به همین سادگی است، به شرطی که آن را به روشی صادقانه و باورکردنی انجام دهید رفتار شما بسیار پرمعنی تر از گفته های شماست در حقیقت واژه ها اثر کمی در ایجاد ارتباط دارند میزان اثر گذاری شما به این بستگی دارد که چقدر از ماهیت خود را آشکار می کنید ایجاد ارتباط مثبت چهار چزء دارد:
دگر صفحات

طراحی سایت در تبریز


۱) آنچه مردم می بینند : ارتباط دیداری
ظاهر شما بسیار بیشتر از واژگان اهمیت دارد آراسته لباس بپوشید ظاهری مرتب و تمیز داشته باشید لبخند بزنید و از حالات چهره دوست داشتنی و گرم استفاده کنید صاف بایتید و با انرژی حرکت کنید.
۲) آنچه مردم درک می کنند: ارتباط ذهنی
برای ایجاد ارتباط با دیگران تجارب شخصی واقعی خود را برای آن ها بازگو کنید تا از آن استفاده کنند، آن را احساس کرده و به آن احترام بگذارند.
اینطور به موضوع نگاه کنید: (وقتی خودتان را پیدا کنید، مخاطبان خود را نیز پیدا خواهید کرد) این جمله چارلز لافتون بازیگر معروف اواسط قرن بیستم است:
یک بار که او در مهمانی کریسمس در لندن شرکت کرده بود، میزبان ازهمه خواست تا سرود کریسمس را با هم بخوانند، لافتون به صورت حرفه ای سرود مزامیر ۲۳ را از بر خواند که منجر به تشویق های گرم اطرافیان شد. نفر بعدی زنی سالخورده بود که در صندلی خود خوابیده بود وقتی دوستانش اورا بیدار کرده و ماجرا را برایش شرح دادند، او به صورت صادقانه اما کاملا غیر حرفه ای شروع به خواندن همان سروذ کرد:
(خدواند شبان من است، محتاج به هیچ چیز نخواهم بود) وقتی اجرای او به پایان رسید، همه می گریستند چرا اجرای او عکس العمل احساسی قوی تری را نسبت به دکلمه آراسته یک بازیگر برانگیخت ؟ لافتون اینگونه توضیح داد: ( من سرود را می شناسم، او مفهوم آن را می داند)
۳) آنچه مردم حس می کنند: ارتباط حسی
نگرش باعث جذابیت بیشتر یک سخنران نسبت به سخنران دیگر می شود اگر با احساس و مطمئن باشید مردم به سوی شما جذب می شوند.
۴) آنچه مردم می شنوند: ارتباط زبانی
از واژگان مثبت به بهترین نحو استفاده کنید به گفته مارک تو این توجه کنید: ( تفاوت بین واژه نسبتا صحیح با واژه صحیح بسیار بزرگ است و مانند تفاوت بین نور کرم شب تاب و نور رعد و برق است.
برای ایجاد ارتباط انرژی صرف کنید
برای ایجاد ارتباط با دیگران باید انرژی واقعی از خود نشان دهید اگر منتظر هستید تا آن ها پیشقدم شوند، تنها خواهید ماند
به جای منتظر ماندن برای به وجود آمدن موقعیت عالی برای شروع رابطه، فرصت را غنیمت شمارید اما ناگهانی اقدام نکنید؛ آنچه می خواهید انجام دهید یا بگوئید را از قبل آماده کنید صبور و فارغ از خود باشید.
نصیحت سام والتون یعنی ( قانون ۱۰ قدم ) را در برابر افراد زندگی خود به کار گیرید کارمندان فروشگاه وال مارت این تعهد را بر اساس باورهای والتون بنا نهاده اند (من رسما عهد می بندم که هربار مشتری به ۱۰ قدمی من رسید، لبخند بزنم به چشمان اون نگاه کنم و به او خوشامد بگویم) برای شناخت افراد انرژی بگذارید اما خود را بیش از حد خسته نکنید
وقتی در همایشی صحبت می کنید، هر چه تعدا  مخاطبان بیشتر باشد، باید انرژی بیشتری صرف کنید
برای ایجاد ارتباط با گروهی از افراد در ابتدا شناخت کافی از آن ها پیدا کنید وقتی با آن ها ملاقات می کنید، خود را به همه معرفی کنید این موضوع را درک کنید که گروه، صاحب جلسه است نه شما چه با یک نفر روبه رو باشید چه با گروهی کوچک یا جمعیتی بزرگ به افراد بگوئید که آن ها را تحسین می کنید خدمت به دیگران را مشخصه اصلی خودتان بسازید.
حتی اگر ارتباط گر قدرتمندی باشید، داشتن روابط محکم با افراد محترم که می توانند اعتبارشان را با شما تقسیم کنند امتیاز است
دکتر فیل مک گرا روانشناس تلویزیون ایالات متحده با همین روش معروف شد او در برنامه تلویزیونی اپرا وینفری شرکت کرد و اپرا به بینندگان خود نشان داد که نظری مثبت درباره او دارد در نتیجه بینندگان نیز به او بسیار توجه کردند البته اعتبار فقط منوط به این نیست که (چه کسی را می شناسید) بلکه به دانسته ها و یافته های شما نیز بستگی دارد دستاوردهای برجسته و چشمگیر، تحسین افراد را بر انگیخته و گسترش روابط را آسان تر می کند.
یافتن وجه اشتراک
بهترین راه ایجاد ارتباط با دیگران پیدا کردن وجه اشتراک با آن ها است برای مشخص کردن وجوه اشتراک خود با افرادی که مایلید با آن ها ارتباط برقرار کنید، درباره آن ها بیشتر بیاموزید متاسفانه برخی این کار را به دلایل زیر دشوار می دانند:
  1. خودبینی – من دانشته ها، خواسته ها و احساسات دیگران را می دانم. وقتی به دیگران به صورت کلی نگاه کنید، اغلب دچار اشتباه می شوید درباره مردم نظر کلی ندهید و فکر نکنید نمی توانید چیزی از آن ها بیاموزید دیگران حتما می توانند شما را شگفت زده کنند
  2. تکبر- نیازی به دریافتن دانسته ها، خواسته ها و احساسات دیگران ندارم. هسته ایجاد ارتباط، اهمیت دادن و توجه به دیگران و تلاش برای درک آن ها است.
  3. بی تفاوتی – به دانسته ها، خواسته ها و احساسات دیگران اهمیتی نمی دهم. افرادی که چنین احساساتی دارند، فقط بر خودشان تمرکز می کنند و احتمالا نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. به گفته جرج کاربین طنز پرداز: ( امروز دانشمندان اعلام کردند که درمانی برای مشکل بی تفاوتی یافته اند با این وجود، آن ها ادعا کرده اند که هیچ کس کوچک ترین علاقه ای به آن نشان نداده است.)
  4. کنترل- نمی خواهم دیگران دانسته ها، خواسته های و احساسات مرا بدانند. اگر خود و دانش خود را از کارمندانتان دریغ کنید، انتظار تضعیف روحیه آن ها را داشته باشید.

از شفافیت، شوخ طبعی و لبخند استفاده کنید
جان بکلی در کتاب قدرت (قدرت واژگان کوچک) می نویسد: آموزش به ندرت بر مبادله نظرات به صورت ساده و شفاف تاکید می کند آموخسته های ما در زبان انگلیسی به ما یاد می دهد که چگونه مسائل را پیچیده و مبهم کنیم.
واقعا اینچنین است بعضی افراد فکر می کنند که باید به روشی بسیار پیچیده سخن بگویند یا بنویسند تا دیگران فکر کنند که آن ها دانا هستند و مطلب مهمی برای گفتن دارند ولی موضوع دقیقا برعکس است
برای برقراری مکالمه و ایجاد ارتباط از افکار و ایده های ساده و قابل فهم استفاده کنید البته این کار خیلی هم ساده نیست به گفته پاسکال بلیز ریاضیدان (من این نامه را طولانی تر از حد معمول نوشته ام، زیرا وقت کافی نداشتم تا آنرا مختصرتر کنم.)
برای جلب توجه و احترام، اطلاعات و داستان هایی آماده کنید که بامزه، محرک احساسات، انگیزاننده یا مفید باشند هدف شما این است که مردم را بخندانید به احساسات آن ها نفوذ کنید به آن ها انگیزه دهی و زندگی شان را ساده تر کنید
برای برنده شدن، بر اساس این استراتژی سه گانه با آن ها گفتگو کنید: (مبحث را ساده کنید، آن را آرام بگوئید، لبخندی بر لب داشته باشید)
راه دیگر برقراری ارتباط موثر با افراد انگیزه دادن به آن هاست برای تشویق آن ها به اقدام صحیح از معادله انگیزه استفاده کنید این فرمول سه بخش دارد:
  1. آن چه مردم باید بدانند.
  2. آنچه مردم باید ببینند.
  3. آنچه مردم باید حس کنند.
شما پیام خود هستید
وقتی برای نخستین بار تلاش می کنید تا رابطه ای را با افراد برقرار کنید، چه رابطه نفر به نفر و چه رابطه با یک گروه، نحوه سخن گفتن شما بسیار مهم است. وقتی شما را بشناسند، اعتبار شما مهم ترین عامل در حفظ ارتباط کنید
بهترین راه برای آنکه دیگران به شما اعتماد کنند، این است که با خودتان ارتباط برقرار کنید یاد بگیرد به خودتان اهمیت داده و با خودتان راحت باشید اگر خودتان را دوست نداشته باشید، دیگران نیز شما را دوست نخواهند داشت مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرید همیشه آنچه می گوئید را زندگی کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر