۱۳۹۵ بهمن ۲۶, سه‌شنبه

چکیده کتاب(هدف های سخت)

نکات کلیدی کتاب
  • افردا بسیاری، از دست یابی به اهدافی که برای خود تعیین کرده اند، باز می مانند.
  • اهداف اغلب مردم آنقدر ساده است که آن ها را در کارهای سخت در گیر نکرده و به چالش نمی کشد.
  • برعکس، (هدف های سختی) برای خود تعیین کنید که (قلبی، زنده، لازم و دشوار) باشند.
  • اهداف خالصانه و قلبی، احساسات را درگیر می کنند.
  • اهداف جاندارد اهدافی هستند که می توانید آن ها را مجسم کرده و به یاد آورید.
  • اهداف لازم، موفقیت های بسیار ضروری را مشخص می کنند.
  • هدف های سخت افراد را به تلاش سخت کوشانه وادار می کند.
  • وقتی هدفی را برنامه ریزی می کنید، زمان دقیقی برای دستیابی به آن ها مشخص کنید.
  • فهرست کارهای لازم برای دست یابی به هدف را تعیین کرده و آن ها را به طور متوالی ارزیابی کنید.
  • مهم ترین مرحله، کاری است که امروز برای دست یابی به هدف انجام می دهید.
آنچه در این چکیده می آموزید
  1. چرا اغلب مردم به اهدافشان نمی رسند؟

  2. رویکرد (هدف های سخت) چه مورادی را در بر می گیرد؟

  3. چرا اهداف باید خالصانه، جاندار، ضروری و دشوار باشند؟

  4. چگونه می توانید از این روش برای دست یابی به اهداف خود استفاده کنید؟


آیا اهدافی که برای دست یابی به آن ها تلاش می کنید، خیلی دشوار هستند؟
احتمالا اینطور نیست به احتمال زیاد، آن ها خیلی هم آسان هستند اغلب مردم اهدافی معمولی و غیر مهم برای خود تعیین می کنند و به آن ها توجه نمی کنند، آن ها را جدی نمی گیرند و به یاد نمی آورند.
مارک مورفی، مشاور مدیریت رویکرد بسیار متفاوتی را پیشنهاد می کند: (تا آنجا که ممکن است اهداف خود را دشوار کنید و اهدافی تعیین کنید که برای رفاه دائمی شما واقعا حیاتی هستند) چنین اهداف بلند پروازانه ای فعالانه شما را درگیر کرده و بر ذهن تان تسلط می یابند.
همانطور که جیمز بازول زندگینامه نویس معروف می گوید: ( وقتی شخصی می داند که تا دوهفته دیگر به دار آویخته خواهد شد، ذهن خود را به طرز شگفت آوری متمرکز می کند.) راه حل مورفی برای مشکل تمرکز بر اهداف، در این کتاب جذاب ارائه می شود.

تعهداتی که می توانید به آن ها عمل کنید

مردم اغلب درباره تغییر رفتار و دستیابی به اهداف اصلی خود ترک سیگار، کاهش وزن و ارتقای شغلی تصمیماتی قطعی اتخاذ می کنند و سپس از دست یابی به آن ها باز می مانند. با این وجود، بعضی افراد به تعهداتی که به خودشان داده اند وفادار مانده و به اهداف وجود، بعضی افراد به تعهداتی که به خودشان داده اند وفادار مانده و به اهداف خود دست می یابند آن ها به این دلیل موفق می شوند که اهدافی دشوار برای خود تعیین می کنند، اهدافی که انگیزاننده، چالش آور و تشویق کننده هستند.
در مطالعه ای، تنها ۱۳ درصد پاسخ دهندگان فکر می کردند که اهدافشان به آن ها کمک کرده که تمامی توانایی خود را به کار بگیرند و در کار خود بهترین باشند بسیاری از افراد اهداف پیش پا افتاده ای برای خود در نظر می گیرند که به سرمایه گذاری شخصی تمام و کمال از نظر زمان، انرژی و هدف نیاز ندارد.
اگر نسبت به اهداف خود بی اشتیاق باشید یا این اهداف حیاتی و انگیزاننده نباشند انگیزه واقعی در شما ایجاد نمی کنند در عوض اهداف سختی برای خود تعیین کنید که (خالصانه، جاندار، ضروری و دشوار) باشند.

روابط خالصانه

اگر هدفتان برای شما مهم نیاشد و چیزی نباشد که واقعا می خواهید، احتمالا به آن نخواهید رسید اگر هدفتان همه چیز شما باشد برای دست یابی به آن زمین و آسمان را به هم می دوزید با وجودی که اپل یکی پس از دیگری شگفتی های تکنولوژیکی می آفریند، اما هر گام جدید اهمیت زیادی برای مدیر ارشد اجرایی آن یعنی استیو جابز دارد برای مثال، او آی پد را (مهم ترین کاری می داند که تاکنون انجام داده است) برای مثال، او آی پد را (مهم ترین کاری می داند که تاکنون انجام داده است) افرادی که مانند جابز شدیدا به اهدافشان اهمیت می دهند با کلماتی مانند (پرالتهاب، هیجان انگیز، بی صبرانه و دیوانه وار) درباره آن صحبت می کنند.
با این وجود، مردم مایل نیستند که برای دست یابی به اهدافی که دیگران همسر، مدیر یا دوستان برای آن ها تعیین کرده اند، سخت تلاش کنند انگیزه، ناشی از هیجان احساسی و رابطه خالصانه ای است که از سه نوع وابستگی نشات می گیرد:
۱٫ارتباط درونی
اگر هدف شما به چیزی که واقعا به آن اهمیت می دهید مرتبط باشد، به طور خودکار ارتباطی ذاتی و درونی با آن برقرار می کند. جایز معمولا با عباراتی پرهیجان از محصولات اپل یاد می کند: (این کامپیوتر فوق العاده است این جالب ترین کاری است که تاکنون انجام داده ایم، این روشی باورنکردنی برای تفریح است.)
۲٫ارتباط شخصی
احساس ارتباط شخصی می تواند در دست یابی به هر هدفی به شما کمک کند اگر برای کاهش وزن تلاش می کنید اما هیچوقت موفق نمی شوید، سعی کنید که چارچوب این آرزوی بزرگ را با تبدیل شدن به الگو برای شخصی که به او عشق می ورزید مانند فرزندتان، دوباره طراحی کنید وقتی درباره اهداف خود فکر میکنید، انگیزه شما به طور طبیعی خالصانه تر می شود.
۳٫ارتباط بیرونی
در بعضی موارد، یک رابطه درونی یا شخصی اهمیتی ندارد یا به اندازه کافی انگیزاننده نیست در این هنگام است که دلیلی بیرونی، مثلا پاداش مالی می تواند مفید واقع شود شرکت ها اغلب برای تشویق کارمندان در دست یابی به اهداف شغلی، از انگیزاننده های بیرونی مانند پاداش ها استفاده می کنند.
دگر صفحات:

طراحی سایت در ارومیه

تصاویر متحرک

برای دست یابی به اهداف، باید بتوانید به صورت واضح تصور کنید که اتمام موفقیت آمیز کار چگونه زندگی شما را تغییر خواهد داد وقتی جابز در حال برنامه ریزی آی پد بود فیلمی را در ذهن خود می دید که تصویری از مشتریان خوشحال اپل در حال تماشای فیلم، مطالعه یا جستجو در وب به وسیله آی پد بود.
انسان ها مخلوقاتی دیداری هستند فقط وقتی چیزی را میبینید، آن ها را واقعا باور می کنید بنابراین (دیدن مساوی است با باورکردن) وقتی بتوانید چیزی را در ذهن خود مجسم کنید، درک بهتری از آن پیدا می کنید مطمئنا تجسم بصری بسیار واقعی تر از نوشتار است. وقتی مردم مطلبی را به واسطه شنیدن یاد می گیرند، سه روز به بعد تنها ۱۰ درصد آن اطلاعات را به یاد می آورند. با این وجود، اگر تصویری در آن لحاظ کنید میزان یادآوری به ۶۵% افزایش می یابد.
شما فردی پر مشغله با ذهنی پرمشغله هستید برای اینکه اهداف خود را از مشغله های ذهنی، میلیون ها مسئله مهم و داده های متفاوت که برای جلب توجه شما تلاش می کنند، متمایز نگه دارید باید تصویر واضحی از آن در ذهنتان ایجاد کنید.بنابراین اگر هدف شما کاهش ۱۵ کیلوگرم از وزنتان است خود را به شکل فردی بسیار لاغرتر تجسم کنید این تصاویر جاندار و ایده آل از خود را در ذهن تان داشته باشید و در طول روز دائما به آن ها فکر کنید این کار امکان دستیابی به هدفتان را افزایش می دهد.
جان بخشی به اهداف شامل (تصویر سازی، تجسم، رویاپردازی و خیال پردازی) است هر چقدر تغییرات زندگی خود بر اثر دست یابی به اهداف را بیشتر در ذهن خود تجسم کنید، احتمال دست یابی به آن ها بیشتر می شود برای (جان بخشیدن) به اهداف خود، تا جایی که ممکن است از تصاویر، نقاشی ها و حفظیات کمک بگیرید یادآورهای دیداری را در قسمتی از اداره یا خانه خود بگذارید که بیشترین اثر را بر شما داشته باشد.
تصاویر بصری شما لازم نیست خیلی دور از ذهن باشند اگر می خواهید سیگار را ترک کنید، رویایی به سادگی نشستن پشت میزصبحانه و لذت بردن از یک فنجان قهوه بدون سیگار و زیرسیگاری کافی است خود را فرد مطلوبی تصور کنید که می خواهید پس از دست یابی به هدف آنگونه باشید تا حد ممکن این تصاویر بسیار بهتر از واژه ها هستند، علاوه بر تجسم واضح اهداف نوشتن آن ها نیز می تواند مفید باشد.

موفقیت لازم

اهداف شما باید اهمیتی مانند مرگ و زندگی برایتان داشته باشند شایعات حکایت از آن دارد که جابز در دوران تقاهت پس از جراحی پیوند کبد، آی پد را تکمیل و نهایی کرد. تعیین اهداف دور، که تا مدت ها بعد برنامه ای برای پرداخت به آن ها نداشته باشید، کار آسانی است همین حالا و بون هیچ هزینه ای هم می توانید بگوئید که چه کارهایی در آینده انجام خواهید داد وقتی زمان تلاش برای دست یابی به هدف فرا می رسد، باز می توانید زمان را به تعویق بیاندازیر از آنجا که می توانید این فرآیند را بارها و بارها تکرار کنید نهایتا به تعلل عادت خواهید کرد که اهداف شما را به خطر انداخته و حرکت شما را تحلیل می برد.
در یک مطالعه تحقیقاتی ۹۴% پاسخ دهندگان گفتند که تعلل و طفره رفتن به شادی آن ها صدمه رسانده است و قطعا چنین است برای مثال، افراد چاقی که کاهش وزن خود را به تاخیر می اندازند ممکن است به انواع بیماری ها دچار شوند.
باید نسبت به اهداف خود حس فوریت داشته باشید وگرنه هیچوقت به واقعیت تبدیل نمی شوند متاسفانه جاه طلبی های فعلی بسیار از افراد بیشتر از اهداف آینده برایشان اهمیت دارد بنابراین آن هایی که درباره اهدافشان جدی نیستند، مرتبا آینده را به عقب می رانند بی توجهی به آینده به این معنی است که در آینده نیز احتمال حرکت شما با امید دست یابی به نتایج بزرگ بسیار کم است.
این مشکل خود را به شکل دیگری نیز می نمایاند اینکه بگوئید رژیم دارید اما در رستوران وسوسه شوید که یک تکه کیک شکلاتی بخورید گزینه ۱: الان از کیک لذت ببرید گزینه ۲: تناسب اندام داشته باشید و در عرض سه ماه احساس فوق العاده ای داشته باشید ( درحالی که شاید اکنون احساس ضرر یا محرومیت بکنید) واضح است که با این نوع تفکر، منافع حاصل از خوردن از کیک به منافع تناسب اندام در ماه های آینده ارجحیت دارد برای کار کردن روی این مشکل از قوه تصور خود کمک گرفته و آینده را بسیار مطلوب تر از امروز تجسم کنید.
یا شاید اینگونه به رژیم خود بیاندیشید: (من نمی توانم سه تکه پیتزا یا یک جعبه بال سوخاری بخورم، می خواهم کیک شکلاتی را ترک کنم دیگر در رستوران شام نمی خورم نمی توانم سیب زمینی سرخ کرده با سس خامه ای مارچوبه بخورم و بعد از ظهر از گرسنگی دل درد می گیرم) این نوع تفکر، ذهن شما را با افکار منفی درباره هزینه های ناشی از رژیم غذایی پر می کند برای مقابله با این مزاحمت ذهنی، تلاشی قهرمانانه در پیش گرفته و در رژیم خود بمانید. این کار مستلزم فکر کردن به منافع رژیم آینده است به خودتان بگوئید: (آن شلوار جین آبی خوش رنگ را که در ۸ سال گذشته نپوشیده ام، می پوشم و آن را با بلوز زیبای سایز کوچکی که آن لاین سفارش دادم و تا کنون اندازه ام نبود استفاده می کنم) همه چیز به این بستگی دارد که مسئله را چگونه ببینید.

مسیر دشوار سفر

هدف های سخت شما را با انگیزه نگه می دارند اما اغلب مردم به اندازه کافی خودشان را تحت فشار قرار نمی دهند آن ها بیشتر از آنچه تصور می کنند توانمند هستند رویکرد هدف های سخت روشی ایده آب برای کمک به مردم در شناخت ظرفیت حداکثزشان است. حقیقت این است که اغلب مردم حتی به اهدافی که توانایی رسیدن به آنرا دارند البته اگر انگیزه درست داشته باشند نزدیک هم نمی شوند رویکرد هدف های سخت اهدافی واقعا ارزشمند برای افراد تعیین می کند که الهام بخش و انگیزاننده هستند وقتی هدفی دشوار برای خود تعیین می کنید بهترین فرصت دست یابی به هدف را برای خود به وجود آورده اید.
چطور این اتفاق می افتد؟ پاسخ ساده است: فرآیند هدف های سخت مستلزم این است که هر چیزی را برای اهدافتان فدا کنید و موضوع دیگری که به همان اندازه مهم است باید توجه خاص و دقیقی به اهداف خود داشته باشید با توجه به نظرات زیست شناس معروف ژان مدینا: (هرچه مغز به محرک خاصی بیشتر توجه کند، اطلاعات بیشتری کدگزاری شده و در مغز باقی می ماند) اکنون پاسخ این سوال را گرفتید هدف های سخت همه تمرکز شما را به خود جلب کرده و شما را در تلاش برای دست یابی مشتاق تر می کند چون سخت تر کار میکنید شانس موفقیت و دست یابی به اهداف افزایش می یابد شما می دانید که اهدافتان مهم هستند این موضوع به شما انگیزه می دهد تا آن را به دست آورید.
بهترین راه اطمینان را از این که هدف شما ویژگی های یک هدف دشوار را دارد، این است که عاملی را خارج از اقلیم آسایش خود در نظر بگرید، البته نه آنقدر خارج از آن که غیر ممکن به نظر برسد.
چنین اهداف بلند پروازانه ای ممکن است در برخی نقاط باعث ترس شما شوند آمادگی رویارویی بالغانه با آن را داشته باشید برای مثال ممکن است که با خود بیاندیشید که اگر در دست یابی به هدفم شکست بخورم، از خجایت می میرم) وقتی شخصا این ترس را تحیلل می کنید به سرعت متوجه می شوید که غیر منطقی است و وقتی به این درک رسیدید، می توانید از اثر گذاری این ترس بر انگیزه های خود جلوگیری کنید.

اهداف SMART، هوشمندانه نیستند

اغلب شرکت ها از فرآیند هدف گذاری SMART استفاده می کنند که در زبان انگیلی مخفف کلمات (خاص، قابل اندازه گیری، قابل دست یابی، واقع گرایانه و دارای مهلت) است این کار اشتباه بزرگی است یک هدف خاص، واقع گرایانه و قابل دسترسی به اندازه کافی دشوار یا ترسناک نیست که به چالشی واقعی و انرژی را تبدیل شود وقتی جان اف کندی درخواست کرد که قبل از پایان آن دهه، خود را موظف به تحقق هدف (فرود انسان روی ماه و بازگشت سلامت او به زمین) نماید هدفی واقعا الهام بخش تعریف شد افراد برای دست یابی به هدف سخت، خود را تحت فشار قرار می دهند، اما فراموش می کنند که اهداف آسان ارزش تلاش کردن ندارند.

پیگیری هدف های سخت

بسیار خوب، شما هدفی واقعا دشوار برای خود تعیین کرده اید و برای پیگیری آن آماده اید قدم بعدی چیست؟ تاریخ اتمام آن را مشخص کنید برای مثال یک سال بعد از شروع کار وقت دست یابی به اهداف است وقتی تاریخی را تعیین کردید این بازه زمانی را به دوقسمت تقسیم کنید در این مورد دو بازه ۶ ماهه و از خودتان بپرسید: (در ۶ ماه اول باید چه کارهایی را انجام دهم تا بدانم که در مسیر دست یابی کامل به هدف دشوار قرار دادم؟)
اکنون این محدوده را نیز به دو قسمت سه ماهه تقسیم کنید و مجددا همان سوال را از خود بپرسید سپس بازه ای ۶ هفته ای برای خود در نظر بگیرید تقسیم هر بازه جدید به دوقسمت کوتاه تر و پرسیدن آن سوال را تا زمانی ادامه دهید که به یک هفته و یک روز برسید.
هر روز از خودتان بپرسید ( امروز باید چه کارهایی انجام دهم تا بدانم که در مسیر دست یابی به هدف دشوار قرار دهم؟) با این روش کنترل کارها، می توانید هم اکنون تلاش خود برای دست یابی به اهداف را آغاز کنید به علاوه این روند مسیری شفاف در اختیار شما قرار می دهد و یادآوری می کند که دست یابی به هدف دشوار نیازمند توجه متمرکز و کار روزانه است.
یک نکته مفید دیگر: برای پیگیری هدف های خود از دوستی کمک بگیرید دوستی که بتوانید با او تماس بگیرید و شما را از نظر روحیه حمایت کند هدف از این تماس، صرف داشتن مکالمه ای خوشایند نیست بلکه این دوست به شما کمک می کند تا دائما بر هدف خود تمرکز کنید دوست شما باید آمادگی این را داشته باشد تا مرتبا سوالاتی مربوط به هریک از جنبه های هدف دشوار از شما بپرسد: برای مثال می توانید بپرسید (چرا به هدف خود اهمیت می دهید؟) در مورد جنبه تحرک و زنده بودن هدف بپرسید: ( دست یابی به هدف چگونه است و چه احساسی در شما ایجاد می کند؟) برای تمرکز بر جنبه الزام، بپرسید: (چرا همین الان باید به این هدف برسید؟) برای شناخت جنبه دشواری هدف، بپرسید: (برای رسیدن به هدف خود امروز چه کاری انجام دادید؟) با این سوالات می توانید بر هدف سخت خود متمرکز شوید نه اینکه فقط برای دستیابی به آن امیدوار باشید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر