۱۳۹۶ فروردین ۱۵, سه‌شنبه

٣٢ روش درمانی نامتعارف

* توجه : این بخش به‌منظور آگاهی بیشتر هم‌وطنان عزیز ، از انواع نمایش مکمل گردآوری‌شده و به معنی تائید مبنی بر استفاده از روش‌های زیر نمی‌باشد. لذا خواهشمندیم علاوه بر ادامه نمایش پزشکی ، درباره کاربردی بودن این روش‌ها برای بیماری خود به‌عنوان درمان مکمل، با پزشکتان مشورت نمایید.
سوزن درمانی
سوزن درمانی یا طب سوزنی یک دانش فنی باستانی چین است که پیشینه‌اش به زمان آغاز تاریخ بشر می‌رسد. حکایت شده است که ٣٠٠٠سال پیش از میلاد برخی هوشمندان چینی دیدند که بیماری‌های مزمن سربازانی که زخمهای سطحی با تیر و کمان خورده بودند به‌خودی‌خود خوب شدند. خواه آن حکایت حقیقت داشته باشد یا نه، چینیان نظامی طبی را با فروکردن سوزن‌هایی خاص در نقاطی خاص از سطح بدن انسان‌ها دردها و بیماری‌های آن‌ها را درمان می‌کرد پروردند.
آنچه سوزن درمانی می‌نامیم درمانی متکی به این اصل است که نوعی ارتباط عصبی بین اندام‌های بدن و سطح خارجی بدن است. آنگاه‌که اندامی بیمار یا عضوی دردناک می‌شود مکان‌هایی خاص روی سطح خارجی بدن یا به‌واقع زیرپوست بدن که آن‌ها را نقاط سوزنی می‌نامند حساس یا بهتر است بگوییم حساس‌تر می‌شوند. تنها وقتی درمانگری ماهر آن نقاط را فشار دهد حالت برجسته و غیرعادی آن‌ها را حس می‌کند. درمانگران چینی می‌گویند این نقاط حساس‌تر شده پس از درمان ، خواه درمان سوزنی یا درمان پزشکی متعارف یا درمانی هومیوپاتی ناپدید می‌شوند.
آنچه علاوه بر مهارت درمانگر بر نتیجه بهتر روش اجرا تأثیر می‌گذارد:
  • تیزی نوک سوزن
  • زاویه نفوذ سوزن
  • عمقی که سوزن فرو می‌رود
  • مقدار حرکت (لرزش) سوزن در نقطه
  • طول زمانی که سوزن در نقطه می‌ماند
  • تعداد جلسات درمان

الکساندر درمانی             
الکساندر درمانی روشی است که نام عرضه‌کننده آن آقای مقیاس الکساندر را بر خود دارد. این روش درمان را روشی برای تعلیم حالات صحیح و طبیعی بدن تعریف کرده‌اند ولی آثار آن خیلی بیش از این نگرش ساده است و باید آن را نوعی روش هماهنگ‌کننده ذهن و تن به شمار آورد.
روش الکساندر برخلاف دیگر رشته‌های پزشکی مکمل یک روش درمان بیماری‌ها نیست بلکه روش اصلاح حالات و حرکات و عادات زیان‌آور بدن است. این روش فرایندی خود بازآموختنی است که از سوی شخصی کارشناس تشویق و هدایت می‌شود. آنگاه‌که درست دقت کنید می‌بینید که حتی ساده‌ترین حرکات معمول روزانه چون نشستن و برخاستن و گشودن در اتاق و غیره هر یک مجموعه‌ای از اعمالی بسیار پیچیده و نیازمند هماهنگی‌ها و ترازهای دوسویه و دقیق گروه‌های عضلات فردی و جفتی هستند. مدرسین روش الکساندر به شاگرد یا بیماری که نزد آنان می‌رود حالات و حرکات غلط و غیرضروری و زیان‌آوری که او در طول زندگی‌اش بی تعقل یاد گرفته و همواره به شیوه عادتی اجرا می‌کند نشان می‌دهند و به او کمک می‌کنند حالات بدنی و الگوهای رفتاری اساسی و طبیعی خود را بازیابد. به این طریق هماهنگی عصبی – عضلانی او بهبود می‌یابد و انرژی و تندرستی او بهتر می‌شود؛ و اگر درد داشته باشد دردش تسکین می‌یابد.
عطر درمانی               
عطر درمانی روشی برای ماساژ بدن، به‌ویژه چهره و دست‌ها و پاها، با روغن‌های معطر گیاهی است؛ اما این روش ساده نیست و چند سطح کاربردی متفاوت دارد. عطر درمانی در یک سطح، همچنان که از نامش برمی‌آید نوعی درمان گیاهی برای انواع دردها و ناراحتی‌ها و بیماری‌هاست و افزون بر مالش روی پوست به‌عنوان داروی خوراکی با آثار درونی تجویز می‌شود و گاهی نیز به‌صورت بخور (تنفس بخار روغن گیاهی) مصرف می‌شود.
بیماری‌هایی که با استفاده از روغن‌های معطر گیاهی بهبود می‌یابند و درمان می‌شوند فراوان‌اند و بررسی متون کهن و نوین فرهنگ‌های گوناگون نشان می‌دهند که این روغن‌ها را در نزدیک به یک‌صد بیماری و وضعیت نامطلوب جسمی و روانی عصبی به کار گرفته و نتایج درمانی خوب کسب کرده‌اند ولی اینجا برخی از آن‌ها را نام می‌بریم. انواع زخم‌ها، سوختگی‌ها و ورم‌ها، داغ‌های روی پوست، انواع جوش‌های چهره، کشیدگی‌های مولد زایمان، انواع دردهای عضلانی و مفصلی، انواع بیماری‌های ریوی چون آسم و برونشیت، سرماخوردگی، ناراحتی‌های روده بزرگ، ناراحتی‌های معده، یبوست، سرفه، غده‌ها و کیست‌های درونی و بیرونی، افسردگی روانی، غش، اسهال، تب، اگزمای پوستی، بواسیریردرد، گازهای زیاد گوارشی، ضعف جنسی و غیره.

کایروپرکتیک درمانی     
کایروپرکتیک نوعی روش درمانی از طریق دست‌کاری کردن بدن است که برای حفظ تندرستی ستون فقرات و نظام عصبی بدن آدمی بدون استفاده از جراحی و دارو طراحی‌شده است. عنوان کایروپرکتیک از دو کلمه یونانی CHEIR به معنی دستان و PRAKTIKOS به معنی عمل با می‌آید و چنین است که اجراشده با دستان معنی می‌دهد.
روش کایروپرکتیک مهارتی است که به درمانگر امکان می‌دهد با دست‌کاری مفاصل بدن انسان کج‌روی‌های زیانمند آن‌ها را اصلاح کند و عملکرد آن‌ها را به وضع طبیعی مطلوب بازگرداند. نگرش کلی این درمان شبیه روش استخوان‌درمانی یا مفاصل درمانی دیگری است که اوستئوپاتی نام دارد.
موارد استفاده این روش برای بهبود بخشیدن درد پشت، مهره ستون فقرات جابجا شده، درد گردن، درد شانه، درد بازو، درد پا، سردردهای گوناگون، دردهای آرتروز، سوءهاضمه، افسردگی، فشار زیاد خون، خستگی و کمبود انرژی، آسم، سرگیجه و …. می‌باشد.

نمک درمانی      
روش نمک درمانی نوعی نظام دارویی است که پزشک و شیمیدانی آلمانی به نام دکتر ویلهلم هانری‌اش شوسلر در سده نوزدهم پرورش داد. این نظام باور دارد که هر نوع بیماری بستگی به آشفتگی‌های تعادل یک یا چند نمک غیرآلی بدن دارد. روش نمک درمانی را درمان بیوکیمیکز یا درمان بیوشیمیکز نیز می‌نامند.
این نمک‌های غیرآلی مانند داروهای طب هومیوپاتی عمل می‌کنند زیرا آن‌ها را به روش کاهش و رقت فوق‌العاده هومیوپاتی تولید می‌کنند.
هومیوپاتی درمانی        
این روش متکی برر دو اصل است:
۱:عواملی که برخی علائم خاص را در حالت تندرستی بدن انسان تولید می‌کنند همان علائم را در حالت بیماری درمان می‌کنند.
۲:هرچه دارو رقیق‌تر شود قدرتمندتر می‌شود.
چرا داروهای هومیوپاتی موثر است؟قانون ارند – شوتز (Arndt-schulz Low) ماهیت این مسئله را دقیقاً بیان می‌کند:مقدار زیاد ماده زهری، کشنده است. مقدار کم‌تر همان زهر بازدارنده است. ولی مقدار خیلی اندک آن زهر می‌تواند به‌واقع فعالیت‌های حیاتی سلول‌های بدن انسان را تحریک و تقویت کند.

باخ درمانی (بچ درمانی)
این روش درمانی یک نظام داروهای طبی گیاهی است که دکتر ادوارد باخ (١٩٣٦-١٨٨٠) پرورش داد.
او ثابت کرد گل‌ها و برگ‌های گیاهان دارای خواص شفابخش، اگر در شیشه محتوی آب خالص چشمه قرار گیرد و به مدت چند ساعت جلوی نور خورشید قرار گیرد آب‌شیشه با خواص گیاهان شفابخش بارورشده و همان خواص را پیدا می‌کند.
.
مگا ویتامین درمانی        
این روش متکی به این فرضیه است که شماری امراض مولد کمبود ویتامین‌ها هستند بنابراین برای پیشگیری و درمان آن‌ها باید مقادیری نسبتاً زیاد از ویتامین‌هایی که ممکن است کمبود داشته باشیم بخوریم. بیماری‌هایی چون الکلیسم، اسکیزوفرنیا، دیگر بیماری‌های روانی، برخی بیماری‌های پوستی، اعتیاد به مواد مخدر، کم‌توجهی فکری و بی‌قراری رفتاری کودکان فوق‌العاده فعال و سرماخوردگی اینک به یاری روش مگا ویتامین درمانی قابل‌درمان هستند ، آن‌ها در مدتی نسبتاً کوتاه و هزینه‌ای نسبتاً اندک
رنگ درمانی                
استفاده از رنگ (معمولاً به شکل نوررنگی) برای تولید آثار شفابخش را رنگ درمانی می‌نامند.
رنگ درمانی یک روش جدید نیست بلکه پیشینه کهن دارد. این روش درمانی هزاران سال پیش در معابد ((نور و رنگ شفابخش)) در منطقه هلیوپولیس مصر باستان و در یونان پیش از میلاد مسیح و در فرهنگ‌های باستانی چین و هند استفاده می‌گردیده است.
آب‌درمانی               
استفاده از آب برای حفظ و تقویت تندرستی و درمان دردها و بیماری‌ها را آب‌درمانی می‌نامند. ین روش به دو طریق درونی و بیرونی انجام می‌پذیرد.
طریق درونی: نوشیدن روزانه آب خالص، یا آب شارژ شده (نقش گرفته)، یا آب‌معدنی خاص، یا آب دریا به مدتی و مقداری که آب درمانگر تجویز می‌کند. طریق بیرونی شامل انواع حمام گیری‌ها و آب‌پاشی‌ها به بدن است. حمام گرفتن آب سرد را برای درمان برخی بیماری‌ها و حمام آب گرم را برای درمان برخی دیگر و به‌ویژه برای تسکین دردهای استخوانی- مفصلی استفاده می‌کنند و گاهی آندورا پی‌درپی استفاده می‌کنند. روش مای دیگر عبارت‌اند است:
آبپاشی با فشار: با کوبش شدید آب صورت می‌گیرد فشار آب لوله به حدی زیاد است که شخص درمان گیر باید دیوار را دودستی محکم بگیرد. ایت روش نیروبخش و فرح‌بخش است اما تحمل آن سخت است.
نمک مالی: نوعی آب‌درمانی مخلوط با مواد معدنی.
حمام دوخفتی: استفاده از وان آب سرد و گرم به‌طور هم‌زمان.
حمام نمک اپسوم: این نوعی حمام برای عرق ریزی خیلی زیاد است. در وان حمام سه تا چهار کیلو نمک سولفات (مگنزیوم) می‌ریزند و وان را از آب داغ پر می‌کنند و درمان گیر تا چانه در آن فرو می‌رود.
آبپاشی سوزنی: این نوعی آب‌درمانی است که دو روند آب گرم و آب سرد را پی‌درپی از دو سرپوش لوله که سوراخ مای سوزنی بسیار ریز دارند با فشار خیلی زیاد از فاصله حدود دو متر به بدن درمان گیر می‌پاشند.
حمام حباب هوا: در این روش آب‌درمانی درمان گیر درون وان یا حوضچه‌ای خاص می‌نشیند ک هوا با فشار زیاد درون آب تزریق می‌شود.
ماساژ زیرآبی: این روش استفاده زیادی دارد، درمان گیر درون حوضچه‌ای خاص دراز می‌کشد و فواره‌ای زیرآبی با فشار حدود ١٨ تا ٢٠ کیلوگرم بر هر٥ /٢ سانتی‌متر مربع سطح بدن او را ماساژ آبی می‌دهد. چون بدن درمان گیر در آب بی‌وزن و شناور است اثر ماساژ آبی و عضلات شل و منبسط‌شده او خیلی بیشتر از حالات دیگر است.

خرید اینترنتی ماسک سیاه

مکروبیوتیک درمانی
مکروبیوتیک به معنی دیدگاهی خیلی وسیع (MACRO) از زندگی (BIOTIC) است. این دیدگاه نوعی نگرش کلان به زندگی است، نوعی فلسفه و آیین غیرمذهبی که در ژاپن پدید آمد و چون حاصل آن تندرستی و آرامش و سبک‌باری جسمی و روانی است به‌تدریج و به‌طور خودجوش بخشی از پزشکی مکمل شده است. این روش دو بخش اصلی دارد: رفتار مناسب و تغذیه صحیح.
یون منفی درمانی
این روش از ذرات شارژ منفی هوا برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند. دستگاه‌های مولد یون منفی را به دو روش می‌توان به کار گرفت. معمول‌ترین طریق افزودن یون‌های منفی به هوای تنفسی اتاق خانه یا اداره و یا تالار کارخانه است. دومین روش هدایت مستقیم یون‌های منفی تولیدی دستگاه به محل ظهور علائم بیماری در بدن است. روش دوم مسلماً در موارد سوختگی، تاول، اگزما، زگیل و غده‌های گوناگون بهترین طریق است.
این‌چنین است که بیمار نزدیک دستگاه مولد یون‌های منفی می‌نشیند یا می‌خوابد و به‌طور عادی نفس می‌کشد تا یون‌ها از ریه‌ها وارد بدن شوند. آثار مفید این روش در مورد بیماری‌های تنگی نفس، برونشیتیس، سینوزیتیس، سوختگی، تاول و اگزمای پوستی بوده است.
شیاتسو ماساژ درمانی
شیاتسو نوعی ماساژ شرقی است، باهدف بهبود و شفای بیماری‌ها که از طریق مالش و تحریک نقاط حساس سوزن درمانی است، با این تفاوت که به‌وسیله انگشتان دست انجام می‌شود. چنین است که در کشورهای غربی آن را طب سوزنی بدون سوزن می‌نامند. روش شیاتسو را می‌توان برای پیش‌گیری از بیماری‌ها یعنی حفظ تعادل انرژی درونی بدن و حفظ هماهنگی آن با محیط زندگی به کار گرفت. تنها اخطار پرهیز که درباره روش شیاتسو درمانی می‌توان داد این است که هرگز نباید آن را روی بیماران مبتلابه سرطان اجرا کرد؛ زیرا جریان مایعات و انرژی بدن را چنان تحریک می‌کند که ممکن است باعث گسترش سلول‌های سرطانی شود.
خود ماساژ درمانی
خود ماساژ درمانی (DO-IN MASSAGE THERAPY) نوعی ماساژ است که هرکسی می‌تواند روی بدن خود اجرا کند. این روش متکی به روش شیاتسودرمانی و طب سوزنی است.
گیاه‌درمانی
گیاه‌درمانی یک نظام طبی بین‌المللی و بسیار کهن است که از گیاهان برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند. حفظ و تقویت تندرستی روی دیگر از کاربردهای این نظام است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر